måndag 26 december 2011

Dagmar hälsade på




Har gjort några tappra försök att lägga upp bilder, men internet stängs ner efter varje uppladdning, så nu gav jag upp, så bjuder bara på två bilder efter stormen. Ingen har nog undgått att det blåste rejält på juldagens kväll/natt. Jag gick och la mig tidigare än mannen och brollan. Låg i sängen, lyssnade till vinden och bara väntade på att något av träden i skogen runt om skulle kolla infarandes. Liam hade jag lagt i sängen brevid mig, så jag var beredd på att slänga mig över honom ifall ett träd kom. Utanför for spadar omkring, slog i husväggen, jag bara väntade på att de skulle komma infarandes genom ett fönster. Brollan och mannen satt i soffan och kollade film, de tittade ut och diskuterade hurvida lyktstolpen utanför verkligen varit så sned. Så mannen klädde på sig och gick ut. När han kom ner till vägen och tittade bortöver såg han en rejäl tall liggandes rakt över el- och telefonledningarna.


Morgonen efter gick vi ut för att kolla förödelsen. Liam med sin motorsåg i högsta hugg. Vi har klarat oss bra, tack vare att grannarna nedanför oss inte tagit bort några träd på tomten. Grannen brevid oss, klarade sig också bra, 3 tallar blåste omkull och låg precis på tomtgränsen. Grannen snett nedanför oss hade 6 omkullfallna träd på tomten, det var hos dem som en tall rasat över ledningarna. Några hundra meter bortanför mot rättvikshållet var vägen igenbommad av 5-8 tallar. Ledningarna låg i backen. Den som bodde närmast den bommen hade en fönsterruta blåst ut. Om man istället gick åt mora hållet så var folk instängda pga nedfallna träd, de var även utan ström och telefon.


Så det jag lärt mig av detta är att INTE klaga på att vi inte har så mycket sjöutsikt pga av grannarnas förbannade träd. De gör ju faktiskt nytta...














2 kommentarer:

  1. Vilken djävla kärring hon är, den där Dagmar!!
    ;)
    Tur att ni klarade er. Det var himla läskigt när det knakade i väggarna.
    Gott nytt år!!!
    Kramar K

    SvaraRadera
  2. Usch så hemskt att ligga och vara beredd att skydda barnet med sin kropp! Tala om otryggt!!! Men Dagmar är det ju svårt att göra något åt. Vi klarade oss otroligt bra! En vas med tallkvistar på altanen blåste omkull, likaså snöskyffeln, men det var också allt. Inte ett nedfallet träd så långt ögat kunde nå...
    God fortsättning på nya året!
    Varma kramar!

    SvaraRadera

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...