fredag 13 januari 2012

Kampen för ett friskare Sverige

Regeringen har dragit åt livremmen för sjuka i samhället. De jagas med blåslampa utan att få tid till återhämtning så att de kan börja arbeta när de blivit friska, om de någon gång blir det.
I Försäkringskassans och regeringens statistik ser det bra ut då antalet sjukskrivna minskar då de utförsäkras eller nekar sjukersättning till de som är sjuka. Jag har varit i karusellen, jag har också blivit utförsäkrad, jagad med blåslampa. Även fast jag aldrig kommer bli smärtfri då jag har whiplash och endometrios så är jag inte svårt sjuk som många andra. Jag lider med dem som inte har någon arbetsförmåga och blivit utförsäkrade, för de som sitter mellan stolarna. Allt för att det ska se bra ut i statistiken. Visst jag förstår att de tog till drastiska metoder för att komma åt dem som fuskar/fuskade, men det stjälper ju dem som är riktigt, riktigt sjuka. Hur ska de någonsin få en chans att tillfriskna så pass att de ska kunna börja jobba, få ett liv, en inkomst eller ork att ta hand om barnen? Man hjälper inte dessa människor genom att tvinga dem in i fattigdom. Det gör ju bara att de känner sig mer misslyckade, blir kanske deprimerade och kanske blir vräkta då de inte har råd att betala huslån eller hyra. Även fast det finns en lag om att man inte får vräka familjer så är det många barn som inte har någonstans att bo.
Tycker det är så hemskt att veta att människor lider för att det ska bli en fin statistik.

En blogg jag rekommenderar är www.utfrskrad.bloggproffs.se . Det handlar om en kvinna, en mamma som blivit utförsäkrad och där varje dag är en kamp mot värken, försäkringkassan med mera. Läs bloggen och följ hennes kamp, stötta henne och visa att ni inte blundar.

1 kommentar:

  1. Tror att mycket har att göra med att staten inte vill ta hand om sjuka människor. Alla ska dra sitt strå till stacken (betala skatt) även de inte kan. Tankesätten är långt ifrån vad svenska samhället grundades på. Om man inte kan vara med i racet så ska man straffas liksom. Stackare som får gå igenom allt det där!

    SvaraRadera

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...