fredag 10 september 2010

Trassel i hjärnan

Vi håller på och budar på ett hus. Vi har lagt 3 bud, de 2 sista är på samma summa. Säljaren tackade nej till första, andra gången kom han med ett motbud, likaså den tredje gången. Mäklaren säger att han inte går lägre...
För det första känns det "jobbigt" att låna pengar, och visst ett hus är en investering. Så frågan är om vi ska acceptera eller stå fast vid vårt sista bud och se om han veknar.
Kruxet är att det inte finns nån telefon indragen. På mäklaren lät det som om att knappt är någon som använder sig av hemtelefon och internet via telefonjacket. Är det bara vi och sveriges pensionärer som håller hårt på hemtelefonen *ler*.

Iaf så i min kamp mot mer pengar över efter lön, så sa jag upp telia för ca 1 månad sedan till samma bolag som vi har bredbandet hos. Den 1 sept så var bytet klart. Nu med det här med huset, så ringde jag Telia för att kolla hur mycket det skulle kosta att dra in telefon till huset. Men eftersom vi inte är kund hos dem så kunde vi inte få en offert. Utan de hänvisar mig till glocalnet, som är vår operatör. Men de hänvisar till Telia för det är bara de som får göra det. Ringer Telia igen å de säger att jag måste bli kund hos dem för att kunna få en offert. De tyckte att det var konstigt att det inte gick att få indraget via glocalnet, för det var inte telia som drog in utan ett annat företag. Ringer Glocalnet och även denna tös håller hårt på att det är till telia som jag får ringa. Å så fick jag bli kund till Telia på nytt å sen innan flytt så kunde de ta över det igen... Bahhh!!

Summasumarum, jag har nyss bytt från Telia till Glocalnet, får betala en straffavgift till telia för det på 299kr. Men för att få en offert på vad det kostar att dra in telefonledning i ett hus som vi bara är spekulanter på så måste jag bli kund hos Telia igen, vilket resulterar i att jag kommer få en ny straffavgift för att jag byter innan uppsägningstiden gått ut, men denna gång från Glocalnet. Så jag vet inte hur vi ska göra. Ska jag byta bara för att få reda på kostnaden på ett hus vi kanske kommer att köpa??

Eller ska vi bli moderna och köra på mobiltbredband och mobiltelefon??

1 kommentar:

  1. Jaha hahaha nu fattar jag vad du menade med mobiltbredband. Är en aningen snurrig idag då jag dragit på mig en förkylning utan dess like.

    Trodde du menade internet i mobilen. Här hemma kör jag telefonjack då den är mer överlägset en mobilt i nuläget.

    Den mäklaren lever i en utopi, helt klart. Om 20 år så kan han börja snacka om det.

    SvaraRadera

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...