tisdag 19 oktober 2010

Åsiktsmaskinen del 1

Vi är några bloggare som under samma dag kommer att blogga om samma ämnen. Idag är första gången som vi ska lämna våra åsikter om 5 st ämnen.

Euro vs krona
Hade vi varit med i EMU så hade det kanske underlättat handeln mellan medlemsländerna och även kanske förbättra den gemensamma marknaden inom Eu.
För de som använder sig av diverse kredit och bankkort när de betalar, även utomlands, så skulle det innebära att man slipper bankernas transaktionsavgifter och växelkurser. Växlingsavgifterna kommer ju ändå så finnas kvar om man reser utanför EU.
Personligen röstar jag NEJ till EURO & EMU
Jag tror att det vore det bästa för Sverige, på alla plan, att hålla sig utanför. Genom att införa Euro, så minskar vi kontrollen och makten över vår egna ekonomiska situation.

Tatueringar
Jag gillar tatueringar skarpt och ser inge fel med det. Många har nog liksom jag gjort tatueringar man ångrar, kan kosta multum att ta bort dessa om man inte väljer att tatuera över dem. Är man tatuerad så kan det vara svårare att få jobb, speciellt inom serviceyrkena. För hur som haver så väcker tatureringa olika känslor, speciellt hos de äldre.

RUT-avdraget (rengöring, underhåll och tvätt)
Jag tycker att vi ska ha RUT-avdraget kvar. För det skulle underlätta för "medelsvensson" att kunna köpa dessa tjänster. För det är inte alla som har råd att anlita någon som kan städa huset, putsa fönster, tvätta ens smutstvätt. Att ha det kvar skulle bara gynna företagen. Det i sin tur ökar arbetstillfällen och minska den svarta arbetsmarknaden.

Moskébyggen i Sverige
Tycker inte att det ska byggas moskéer här i Sverige, kalla mig rasist, nazist eller vad ni vill, men skulle vi få bygga kyrkor i deras länder?? Om vi inte får sjunga nationalsången i Sverige, så varför ska vi då bygga moskéer. Visst vi har religionsfrihet här i Sverige och det kan tänkas dumt att tänka att varför får de men inte vi. Islam är en religion som jag har väldigt svårt för och deras tro och värderingar gör att jag tycker att det är helt befängt att de ska få bygga fler moskeer i Sverige.

Halloween
Halloween tycker jag är en vacker högtid. En dag som sägs innehålla många magiska krafter, att de dödas själar kan komma tillbaks till jorden. Men undra hur många som tänker på det. En del tänder ljus på gravarna medans andra tänker på fest. Säkert jättekul för dem som pyntar och så inför denna helg. Men som småläning anser jag att det är bortkastade pengar och ett sätt för affärer och krogar att tjäna en massa pengar på folks pengar, när helgen är över står folk med en massa krimskrams och en sjuhelsike till baksmälla, utan att ha tänkt på vad högtiden från början betydde. Firar inte denna helg, men tycker för den delen att den är vacker, Så som den firades förr i tiden...

Här är några andra som är med i åsiktsmaskinen
Lutt
Elin

1 kommentar:

  1. hej alex, elin här, din brors jobbarkompis. först o främst vill jag säga att din blogg är jättefin. du skriver bra!
    kuuul o läsa om dina åsikter i inlägget. hoppas det blir fler sånna här vändor...

    SvaraRadera

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...