tisdag 13 oktober 2009

Veckan som gått..

Ett tag sedan jag skrev...igen!! Ska försöka skärpa mig på den fronten.

Men den senaste veckan har jag faktiskt haft ett giltigt skäl till varför jag inte bloggat. Allt började i onsdags. Vaknade av klockan 07:00. Bestämde mig för att snooza en gång innan jag går upp o ut med hundarna innan jobbet. Sakta men säkert började jag få ont i magen. Kände att hundarnas promenad får vänta, och fortsatte vila en stund i hopp om att det ska gå över.

Men det ger sig inte, så jag går upp, klär på mig o gör frukost. Får i mig lite yoghurt, men sen är det stopp. Bossen vill ut så jag sätter han i linan, på väg in i köket blir smärtan värre o jag blir liggandes över en köksstol. Låg där en stund, tänkte vänta ut den...det kan ju gå över. Men till slut gör det bara för ont o det rasar tankar i skallen, tänk om jag får missfall. Så jag ropar på Benke o ber honom köra mig till lasarettet för jag har ont i magen.

Hamnar inne på akuten, får ligga i ett rum i väntan på läkare o provsvar. När läkaren en timme senare kommer så är värken lika påtaglig. Hon sa att hon misstänker blindtarmen. Men eftersom jag är gravid vill de skicka mig till gyn först ifall det är något med barnet.

Fick komma till min vanliga läkare, och när hon kände på magen kunde jag inte låta bli att skrika, de gjorde så himla ont. Via ultraljud fick jag se det lilla liv jag bär inom mig, sååå liten och helt plötsligt fanns inte smärtan där, men bara för en stund. Hon hittar inget fel, men vill inte skicka hem mig då jag har för ont utan skickar mig till Falun. Där får jag komma in på en gång för undersökning och även denna gång finner de inget som kan förklara smärtan. Blir inlagd och får dropp. Senare på em så får jag träffa nästa läkare o då hittar de en cysta i ena äggstocken. De kände sig klyvna till vad de ska göra, operera eller inte. De avvaktar och några timmar senare släpper värken. Det visade sig sen att cystan börjat blöda och då beslutade de sig för att inte operera.

Blev utskriven dagen efter, men var hemma från jobbet på fredagen då jag fortfarande var öm i magen.

Jag är så glad att det inte var något fel med barnet och att graviditeten såg normal ut. Det oroade mig mest.

Sen på lördagen åkte vi till mormor och stannade kvar till söndags morgon tills vi fick bråttom hem då snön började vräka ner o vi hade bara sommardäck. Så i ca 10 mil gick det sakta då vägen var alldeles vit.
Snart ska jag träffa läkaren och diskutera vaccination för baconsjukan. Har bestämt mig till 99% att inte vaccinera mig, men jag vill ändå höra en läkares åsikt. Min barnmorska tyckte inte att jag skulle vaccinera mig, men ville jag göra det så skulle jag vänta till v 16.

Har gått in i v 10 nu, är fortfarande trött. Hoppas att det ger sig snart.

Nä nu ska jag göra mig i ordning

Kram

3 kommentarer:

  1. P.s. Ska inte gravida gå före i kön för vaccineringen?
    /K

    SvaraRadera
  2. Ojojojoj vad jobbigt innan du visste vad det onda berodde på. Jag tänkte genast "Oh nej" när jag började läsa om värken.
    Skönt att det var en cysta och att du mår bättre nu.
    Kram!
    /K

    SvaraRadera
  3. Usch vad jobbigt att inte veta varför man har ont, men vad bra att det löste sig.
    Jag ska inte heller vaccinera mig och vi vill inte att våra friska barn ska göra det heller. Du får gärna upplysa mig mera om för och nackdelar med ja eller nejsidan om du vill.

    SvaraRadera

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...