fredag 25 februari 2011

Läkarbesök och rehab

En extrem tidig morgon då min lille prins tyckte att dagen skulle börja långt innan jag tyckte det, var det bara att kliva upp, äta frukost och duscha. Pga av det underbara vädret imorse och de olyckor de babblade på om längs med den väg jag skulle åka, gjorde att jag gav mig av tidigare. Min rehabilitering gick av stapeln idag, lika så veckans 4:e och sista läkarbesök.
Min resa startade väldigt fint med underkylt regn, vilket resulterade i att jag fick ha full värme på framrutan och de där vevmojängerna fick gå som trumpinnar annars isade framrutan igen helt, hade en glugg i modell medium att kika ut genom. Jag min nöt, hade tjockaste vinterjackan på och det var inte nådigt med denna värme kan jag lova. Trafiken bokstavligt kröp fram och efter en stund var jag tvungen att veva ner rutorna för att få in lite svalka.
Så en timme, en halvt igen isad framruta och efter att ha passerat 2 olycksplatser var jag framme, dock med några minuter tillgodo som jag använde till att svalka mig med, innan jag skulle träffa läkaren.
Efter dagens besök fick jag ytterligare en diagnos. De sa att det är tydligt att jag lider av kronisk insomni. Vilket på vardags språk betyder sömnlöshet. Att man har svårt att somna in, vaknar flera gånger på nätterna, vaknar tidigt och aldrig känna sig utsövd.

Mina nätter ser oftast likadana ut, jag ligger ibland hela nätter och vrider mig som en elvisp bland lakanen. Det är inte alls kul att se klockan springa iväg mot en ny morgondag och försöka sova när tankarna har amfetamin-rave i min hjärna. Det är ytterst plågsamt kan jag meddela.
Under en veckas tid har jag fort sömndagbok och ska göra detta i några månader till. Veckan som gott har visat att sammanlagt har jag sovit mellan 3-5.5 timme/natt. De nätter jag sovit 5 timmar kände jag mig någorlunda utvilad dagen efter, men tydligen var detta för lite. Denna sömn är inte heller sammanhängande utan jag har vaknat allt mellan 2-5 ggr per natt. Och är vaken allt mellan 15 minuter - 1 h innan jag åter somnar. Eftersom jag haft så här sen 8 år tillbaks så har detta blivit kroniskt ska jag få genomgå en KBT-behandling. Tydligen räckte det inte med att de knäppte med fingrarna så skulle problemen vara lösta utan detta kommer att ta ett tag.

Sitter och dricker ett glas rött, hur lång tid tror ni det tar innan jag somnar? Efter halva eller hela??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...