torsdag 3 februari 2011

Mammakilon och chokladkakor

Innan jag blev gravid sa jag att jag ALDRIG skulle äta onyttigt, inge godis, ingen skräpmat. Jag blev gravid, med några tuffa veckor slutade jag dricka kaffe, slutade äta godis, ingen skräpmat, ingen medicin, ingen alkohol. Detta varade i några månader, fick dille på clementiner (duktiga jag, inga onyttigheter) Men sen blev det som det blev, blev lite godis då och då, nån pizza här och en hamburgare där, men sen blev det lite mer. Kunde ju alltid promenera bort det där lilla extra under promenaderna med hundarna. Men det där lilla extra blev allt annat än det där lilla extra, promenaderna blev kortare för jag orkade inte gå så långt, allt var så tungt.
Dagen då vattnet gick, dvs dagen innan Liam föddes stod vågen på +30 kg. Jösses amalia. Jag som i min lilla fantasi trodde att jag bara skulle ha en si så där 5-7 kg att gå ner efter förlossningen och föda fram en liten bebis. För jag visste att för mycket socker kan göra att man får stora barn. Nu var ju inte Liam jättestor, men inte liten heller. 3.8 kg, 4 dagar för tidig.

Vi blev ju kvar på lasarettet i 8 dagar, vi promenerade ner till mamma och åt mat vissa dagar, tog ut Liam i barnvagn för att hans gulsot skulle minska.
1 vecka efter förlossningen hade jag gått ner 10 kg. Jippie bara 20 kvar. Går det så här lätt så är jag tillbaks till min gamla vikt inom en månad. Hahaha vilken jubelidiot jag var hahaha.
Folk sa till mig att om man ammade mycket så går man ner fort i vikt. Jag ammade, ammade, kände mig som en mjölkmaskin. Jätte nöjd över att äntligen ha fått en schysst hylla, att äntligen få känna sig lite kvinnlig. Men det var väl det enda som hände, vikten stod still på +20 kg. Jag klagade och klagade och klagade, men det hjälpte inte heller så jag tröstade mig med en chokladkaka eller två. Gav mer eller mindre upp, blev bästa vän med mina mjukisbyxor. Så bra vän att jag numera överväger att antingen slänga dem eller laga dem. Kan ju inte gå runt med hål i rumpan.

Men så i slutet av november, vände allt. Fann en jäkligt bra morot och har nu bara 12 kg kvar till mitt slutmål. Kan kännas lite motigt vissa dagar, men så tänker jag att jag faktiskt har gått ner 18 kg på 9 månader. Att 10 kg utav dessa var Liam, moderkaka, vätska mm vikt, det låtsas jag inte om, låter ju så mycket trevligare att säga att jag gått ner 18 kg på 9 mån, genomsnitt 2 kg i månaden, istället för 8 kg på 9 månader, 0.88 kg i månaden, 0.22 kg i veckan.

Med 12 kg kvar så säger jag: Beach 2012 here I come!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...