fredag 25 mars 2011

Sömnrestriktioner

Kommer inte ihåg om jag berättat det, men jag är med i en sömngrupp, en kbt (kongnitiv beteende terapi) behandling. Sen starten har vi fått föra sömndagbok. Ganska spännande faktiskt och skrämmande. Skrämmande av den anledningen om attt få svart på vitt hur dåligt jag verkligen sover. Visst, vet om att jag sover dåligt, men så illa trodde jag inte att det var. Sammanlagt på 10 dagar hade jag sovit 39.5 timmar. Genomsnitt 3.95 h/natt och då pratar vi inte om sammanhängande sömn utan om sammanlagd tid på en natt.

Iaf efter dagens sömngrupp så skulle vi få sömnrestriktioner, baserade på de antal timmar som vi sover i genomsnitt. Generöst så gav de mig en timme extra till min nya sömnrutin. Detta låter helt weird, men vi fick sätta en tid vi ska gå upp på morgonen och jag tyckte att sju lät som en idealisk tid att slänga benen över sängkanten. Eftersom de inte ville gå under 5 timmar med mig skulle det betyda att jag inte skulle få gå å lägga mig tidigare än kl 02.00!! Men efter lite förhandling kom vi fram till att jag ska gå upp senast kl 06.00 (please kill me) och gå och lägga mig TIDIGAST kl 01.00 (please kill me again). Kommer bli tröttare än normalt men jag om det hjälper vet jag inte men ger det en chans.
Wish me luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...