onsdag 11 februari 2009

Badrums tankar

Japp, här sitter jag och kliar mig i huvudet. Vi bör renovera vårat badrum inom snar framtid pga att det börjar bli fuktproblem. Pratade med försäkringsbolaget nu i veckan och de skickade ut en besiktningsman som kom förvånadsvärt fort. Hans mätningar visar på fuktpåverkan, som idags läget inte var så allvarliga, men bör åtgärdas innan det blir det.
Så nu sitter jag här, letar inspiration på nätet. Funderar nämligen på att bygga ut badrummet när vi ändå är igång. Badrummet idag är verkligen i det minsta laget, tappar man nåt på golvet i duschen så är det samma regel som i fängelse, böj dig ej framåt! Men dock inte av samma anledning. Hos oss pga att skulle det ske så slår man i huvudet i väggen på andra sidan. Det är faktiskt som att stå i en 60 cm garderob och duscha.
Så då hade vi tänkt bygga ut mot sovrummet som är på andra sidan. Nackdelen är att det blir ett rum mindre, adios till ett gästrum. Men har ju 3 sovrum kvar och en källare på 118 kvm (som väntar på att dräneras o isoleras innan vi kan göra den beboelig).
Men nu återstår det att få ett lån av banken, samla in offerter från snickare, rörmokare, ventilationsnissar (har bara självdrag och iom att vi bytte från vedeldning till jordvärme har vi inte samma drag längre, så då passar vi på att fixa till ventilationen i hela huset på en gång), kakelsättare osv.... har säkert glömt något. Förresten behöver man ansöka om bygglov om man ska bygga ut badrummet? Eller behövs det bara em bygganmälan?

Men till mina planer just nu är att på golvet blir det mörkt klinkers, i större format. Väggarna blir vita, matta eller blanka har jag inte kommit fram till men det lutar åt matta. I taket vill jag ha vitmålad panel med spotlights. Badrums inredningen vill jag ha i valnöt eller vita stommar med luckor i valnöt. Men bör ju ha min sambos gillande också... eller hahaha skojja bara. Vår diskussion går dock i sär när det gäller dusch och badkar. Jag är mer inne på välvda duschväggar som går att "fälla" in mot väggen. Medans sambon vill ha glasblock. När det gäller badkar, vill jag ha ett vanligt badkar, men mer åt det ovala formen. Medans sambon vill ha ett hörnbadkar. Få se vem som vinner, jag eller sambon.
Så här sitter jag med papper o penna o antecknar idéer, skissar på förslag om hur det ska se ut. Men fönstrenas placeringar gör inte saken lättare. För inte ska jag väl flytta på fönster, eller ska jag?!
Alla dessa frågor. Jaja, när jag hittat en idiotsäker skiss o planritning så ska jag prata med banken o hantverkare. Men sen lär la allt grusas pga det ena eller det andra.
Den som lever får se...

1 kommentar:

  1. Det är så roligt att göra om badrummet. Vi har ju ett ganska stort badrum, men jag hade gärna haft ett ännu större. När mamma och pappa gjorde om sitt flyttade de väggen in i gästrummet. Badrummet blev jättestort och fint!!! Såååå bra! Att ha yta i badrummet är nog det bästa som finns ;) Man kan ju ha en fåtölj där till och med!!! Tänk vad lyxigt, en rottingstol med mjuk dyna... Att softa i efter ett varmt bad?!
    Färgerna verkar kanon! varför inte mötas halvvägs och ta en dusch med glasblock som är byggda i en båge? Så man passerar i mitten? Förstår du? Kolla tex denna film, där finns en sån lösning: http://www.sbmedia.se/film/flash/svenskabad/svenskabad.html

    SvaraRadera

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...