fredag 19 november 2010

Åsiktsmaskinen del 4

Då var det dags igen och denna gång är det Elin som står för de 5 topicsen.

Friskolor (Privat)
Jag är varken för eller emot friskolor. För många år sedan så tyckte jag att dessa skolor bara var en stor flummig idé påkommen av dem som tröttnat på kommunen. Men för något år sedan träffade jag en person genom arbetet som gick på friskola och då ändrade jag syn på den. Så länge skolan följer läroplanen och inte kör sitt eget race så tycker jag det vara verkar vara positivt med friskolor.

Pensionssparande
Ja det är nog något man borde göra, tyvärr gör jag det inte. Tankarna har funnits men det jag som sagt bara blivit en tanke. Antagligen för att pensionärslivet verkar ligga såå långt fram i livet. Men om jag börjar pensionsspara nu så kanske jag slipper jobba ända tills jag blir 69 år för att kunna ha ett värdigt liv. Men i bakhuvudet så mal visheten om hur det är inom vården, dvs om du hamnar på äldreboende. Där får du betala hyra som är baserad på din inkomst. Så med andra ord får du betala mer ju mer pengar du har.

Organdonation
Hmm, en fråga som gör mig kluven eller kanske inte. Vet inte hur jag ska ställa mig till den. Hade jag fått välja vem som skulle få mina organ så hade jag skrivit ja på kortet. För gäller det en familjemedlem, släkting eller en kompis så hade de gärna fått mina organ. Men till en främling som kanske skulle missbruka sin andra chans till liv så är svaret nej. Visst hade det varit nice att ge bort sina organ till en bättre behövande människa, för ärligt talat så behöver jag ju inte dem dit jag ska. Tror inte att ett Ja på donationskortet ger mig en fribiljett till himlen. Så NEJ till donation om jag inte kan få bestämma vem som ska få dem.

Ekologiska produkter
Hur säker kan jag vara på att dessa produkter är organiska. För tala om för mig hur man ser att en broccoli är odlad ekologisk eller inte. Nä tyvärr jag köper inte ekologiskt, varför?? Jo för inom mig bor en liten smålänning som vägrar släppa taget om den extra kronan. Men sänker de priset på det ekologiska så skulle jag säkert köpa ekologiskt. För egentligen borde de ekologiska varorna vara billigare för att de inte är ex.vis besprutade. För jag menar, borde det inte vara billigare att odla om man inte tillsatte några konstiga ämnen i produkterna, för vad kostar inte de där extra produkterna?

Vad jag skulle göra om jag fick en miljon?
Jag skulle operera mina ögon, så jag slipper leta ihjäl mig efter glasögonen varje morgon. Tänk vad härligt att vakna upp en morgon, se in i sitt barns vackra ögon utan att behöva leta rätt på glasögonen. Sen skulle jag nog ge mig ut på en resa eller två. Någon smart investering skulle jag nog också göra. Spara undan en stor slant till barnen, ge bort lite pengar till de närmaste. Sen skulle jag ta fram shopaholicen i mig och sätta sprätt på en rejäl slant.

Om ni vill vara med så är det bara att säga till någon utav oss.
Här hittar ni de andra som är med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...