måndag 10 augusti 2009

Helgen som vart

I helgen som varit har vi haft pojkarna hos oss. På lördagen efter att jag hade slutat jobba, åkte vi ut på fosiljakt. Stannade först i Amtjärns kalkbrott och barnen var helt sålda och plockade fosiler efter bla sjöliljor, sen några som såg ut att vara snäckor. Det var en grupp fransmän där, tillsammans med en svensk guide. Guiden kom fram till oss och pratade lite, då passade Simon på att "läxa" upp mannen. Fransmännen höll nämligen på att hacka loss bitar från berget, så Simon talade om för mannen att så fick man minsann inte göra. För det stod det på skylten.

Efter det så åkte till Solbergas kalkbrott och plockade kristalläpplen. Inte hittade dessa tidigare, men nu hittade vi faktiskt en hel del, dock små sådana. Men iaf, kul att hitta dem. Kidsen blev helt till sig. De hade hittat kristaller, så nu var de rika. Frågor om hur mycket pengar man skulle få om man sålde dem, vad de skulle kunna köpa. Men deras glada miner försvann dock inte, då vi berättade att de inte var värda så mycket.

På söndagen målade jag trappen och ytterdörren en sista gång. Såg så himla bra ut, ska ta kort på det sen. Så glad i hågen började jag skrapa fönster, vilket var mindre roligt. Men min käre sambo kom med förslaget att bara ta ett fönster i taget, ifall det blir regn. Så det blev 2 mindre fönster och 1 större som jag skrapa, strök med grundolja och sen kittade det. Under tiden kom det små elaka getingar eller bin som flög in mellan fönstret o väggen. Där står jag med kittpatronen i högsta hugg och känner hur hornen växer ut ur pannan på mig. Så efter att de flugit in så täpper jag igen springan med kitt. Men fler kom, och fler kittade jag in. Till slut blev de som inte kom in riktigt sura o bestämde sig för att göra livet surt för mig. Så där står jag, men hårdrock dånande i mp3:n, fäktandes med armar o kittpatron, så kittet åker runt överallt. Jag lärde mig inte bara att man inte ska jävlas med bin/getingar utan också att kitt och långa naglar inte funkar så bra ihop. Hittade nämligen inte kittkniven, så jag använde fingrarna. Så en sak är säker, jag kommer inte jobba med fönster o kittning. Men det är ju bara 3 fönster gjorda, när allt är klart så kanske jag är ett bättre amatörs-proffs på kittning.

Min älskade mamma kom förbi med en massa blåbär som hon hade plockat som skulle frysas, hon har nämligen en frysbox hos oss. Eftersom hon är så go och jag är världens bästa dotter :), så fick vi 1 liter blåbär som vi kunde frossa i efter middagen. Så till efterrätt blev det blåbär med grädde. Såå underbart gott, men att jag aldrig lär mig, min mage är inget stort fan av mjölkprodukter. Så en kort stund senare var dejten med porslinsguden ett faktum.
Eftersom vi inte hade ätit upp alla blåbär igår, åt jag det till frukost men denna gången med lite mindre grädde. Vem försöker jag lura???

Efter Benke slutat jobbet, åkte vi idag ut i skogen med hundarna. Körde flirtpole med dem. Flirtpole är är bra träning för hundarna, då de får träna smidighet, snabbhet o explosivitet. Det är en pinne som man längst ut har en lina och i slutet av linan har man en trasa. Sen låter man hunden jaga den. Hundarna var bra slut efteråt. Körde med dem i omgångar. Korta stunder, med vila däremellan.

Sen hem och lagade mat. Vet ni vad jag åt till efterrätt?? Blåbär med grädde!! Mumsigt som F*n, men får lida för det sen. Så jag passade verkligen på att njuta en sista gåång. För nu måste jag hålla mig borta från mjölkprodukter ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...