lördag 22 augusti 2009

Rasism

Folkpartiets Mathias Sundin har nu kommit med ett lagförslag att vissa hundraser ska förbjudas, plus att man bör ha licens för att skaffa vissa raser.

Hans lagförslag är baserat på följande:

Kategori A= Raserna som förbjuds och klassas som "farliga"
Kategori B= Raser som hundägare måste ha licens för att äga, raser som klassas som "potentiellt" farliga
Kategori C= Raser som är "mindre farliga"
Kategori D= Innehåller övriga hundraser

Blir arg när jag läser om detta förbud och även Mathias inlägg på sin blogg om dessa farliga "kamphundar"!. ALLA hundar, oavsett RAS är potentiellt farliga i FEL HÄNDER.
Visst, något slag av licens är helt okey tycker jag, då alla inte är lämpliga att äga hund. Precis som alla inte är lämpliga som förälder. Men att införa ett rasförbud är jag helt emot.

Undrar hur många av de som är anti-amstaff o pitbull mfl har träffat dem IRL? Inte många tror jag. De som är emot, läser nog tidningen alldeles för tydligt och tror att medias bild stämmer.
Ska jag vara ärlig, så trodde jag också att dessa raser som media kallar kamphundar var ena riktiga mördarmaskiner tills jag träffade dessa raser IRL. Föll direkt för raserna, för deras vänlighet, charm och tillgivenhet. Våra päron var helt emot att vi skulle skaffa Amstaff, vi var inte längre välkomna till dem om vi köpte en och de skulle inte längre besöka oss isåfall. Hur kunde vi äventyra barnens säkerhet genom att skaffa en "Kamphund"? Men efter att de lärt känna våra hundar så ringer de för att höra hur hundarna mår, blir arga om vi inte tar med dem hem till dem. Min mormor var med oss ut i skogen med hundarna, när hennes väninna ringer på hennes mobil. Mormor berättade att hon var med oss ute i skogen med våra hundar. Väninnan frågade henne vad vi hade för ras. Mormor sa att det var Amstaffar, såna hundar som media kallar kamphundar. Men dessa var inga kamphundar, utan sällskaphundar med mycket kärlek.

Ni som håller med om att detta lagförslag som Mathias Sundin tagit fram ska stoppas

skriv på listan här
här är listan på hur hundarna kategoriseras

Sprid detta vidare till dem ni känner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...