torsdag 12 mars 2009

Lite tankar & svammel...

Har ni tänkt på att under vintern så ser man inte många av sina grannar eller kompisar för den delen. För att sedan när våren kommer så kryper vi ut ur våra iden och pratar om tiden som gått. Ut i vårens välkomnade strålar, står vi nybantande och lite lagom bruna efter några timmar i solariumet för att återigen visa oss ute. Borta är vinterns mys-kilon och grådassiga hy, vi strålar av fräschet och leenden sprider sig lika fort som snön försvann.
Vi njuter av den pånyfödelese som våren för med sig, fåglarna återvänder, blommorna börjar sakta resa sig upp ur jorden, djuren vaknar och känslorna spirar i våra kroppar.
Allt känns så nytt och fräscht, vi lika så.
Kan det vara så enkel att vi liksom björnen går i ett slag ide-tillstånd. Lägger på oss några mys-kilon för att fått ett extra skyddande lager mot kylan, färgen på kroppen är lika vit och smådassig som snön vid vägens kant.
Men, precis som många andra så inser man att beach 2009 närmar sig och fåfängan smyger sig på. Vi bantar, solar för att göra oss redo för sommaren och många dagar vid stranden i enbart bikini. Om man nu inte har ett idiotsäkert självförtroende eller är skapad en vacker dag så att inputsningen inte behövs.

Nu är jag en sån person som ena dagen är tillfreds med min kropp, tycker att shit the same om ingen annan tycker om min kropp bara de gillar min själ. Andra dagar hatar jag min kropp. Där allt börjar med en dålig hårdag och sen mynnar ut i en hata-min-kropp-allt-sitter-fel-dag. Då spelar det ingen roll om man är sminkad eller osminkad, man ser ändå ett monster när man tittar i spegel. Det är de dagarna man behöver se bakom spegelbilden, se sitt verkliga jag och inse att insidan är gudomlig. När man har hittat den, ja då kommer skalet spricka och ut kommer man som världens snygging, oavsett om man är sminkad eller inte. Funkar inte det, ja om det är vår är det bara att kliva ut i naturen. Se hur våren kämpar sig loss ur vinterns nakna grepp, vinner och naturens skönhet skiner genom tills den åter står i sin forna glans och så att vi människor återigen kan njuta av den riktiga skönheten.
Men tråkigt nog är många människor så stressade och blinda att de inte längre ser det vackra i naturen, känner doften av frisk luft, njuter av fåglarnas underbara sång. Tänk om alla kunde stanna upp ett tag, se sig omkring, njuta och låta sig svepas med av naturens skönhet.

Känner att nu kom jag bort ifrån det jag började skriva om, men det jag ville komma fram till var att när våren nalkas och naturen blommar ut, ja då kommer vi människor ut, med ny lyster, ny energi. Så om alla kunde sluta gömma sig bakom olika fasader och masker och låta ens inre skönhet träda fram ur sitt ide så kommer makeup bolagen gå i konkurs och därmed kommer många djurförsök försvinna....
Känner mig så trött just nu, känns som jag bara svamlar och tankarna leder vidare till annat än vad som egentligen var målet med detta skrivande. Är lite ur fokus. Dags att försöka sova...

Nej jag hoppas att våren förmed sig glada tankar, underbara känslor och att alla underbara vänner träder fram från sina gömmor. För jag har bestämt mig att ta upp kontakten med gammal vänskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...