tisdag 17 mars 2009

Oansvariga hundägare

För några veckor sedan såg jag en svart hund av modell större springa lös här i byn. Brydde mig inte så himla mycket om det, visst händer det att hundar smiter. Sen gick det nån vecka och jag såg vad jag misstänkte då var samma hund. Blev fundersam, kan vargar vara svarta? Nee bara mörkgrå har jag fått höra. Sen gick det någon dag och jag glömde bort hunden. Men igår, när jag av någon anledning tittar ut ur fönstret ser jag samma hund, denna gång är jag säker, springa i full fart utanför gården. Följer den med blicken så långt jag kan. Ser ett barn längre bort som är på väg mot hunden. Kliver ut på altanen, gör mig redo att springa eftersom jag inte vet om hunden är aggressiv eller inte. Barnet stannar då h*n får se hunden. Mer ser jag inte då en snövall blockar min väg. En stund senare ser jag hunden igen och jag ringer polisen. Men de gör inget. Det enda jag enl polisen kan göra är att ta in hunden, ha den hos mig tills en ägare hör av sig. Säger att det funkar inte då jag redan har två hundar och sätta en hund i källaren skulle jag aldrig göra. Visst hade jag känt hunden, då hade jag tagit in den o ringt ägaren. men jag vet inget om hunden, är den aggressiv, snäll osv. Sen frågar polisen mig om hunden är aggressiv, sa att det vet jag inte, har ingen lust att ta reda på det. Sen frågar jag vad som händer om den lösa hunden attackerar mig eller mina hundar när jag är ute och går eller är på tomten. Precis som jag misstänkte blir den ägaren skadeståndsskyldig för de skador dennes hund orsakar och jag får betala de skador mina hundar åstakommer. Idioti säger jag bara. Varför ska jag betala för skador som mina hundar gör pga att den andre ägaren inte har strikt ägarskap?! Hade jag haft någon av mina hundar lösa och de skulle mot all förmodan attackera en kopplad hund, så skulle jag betala både den andre hundens skador och min egen hunds skador. Inte F*N hade jag börjat tvista om att den andre ägaren ska betala skadorna på min hund, då det från början är mitt fel.
I allafall så mötte jag ett äldre par igår kväll när vi var ut med hundarna, frågade dem om hunden som är lös. Och de säger: Är den lös IGEN?! Tydligen har detta problem på gått i några år, flera har ringt till både polis och ägare utan resultat. Under morgonpromenaden träffade jag ett annat par och pratade lite med dem och de hade också sett hunden igår och den hade tydligt flygit på en valp igår. Vet inte hur det hade gått, men det hade varit en himla liv iallafall. De sa också samma sak som paret igår kväll. Sen berättade de lite mer saker, men de visste inte om det bara var rykten eller inte så det vill jag inte berätta.
Men ringde miljökontoret idag, för att få hjälp då polisen inte bryr sig. Men länsstyrelsen hade tagit över djurskyddet. Så jag ringde dit, men de var inte åter förrens imorgon. Så imorgon ska jag ringa dit och försöka på slut på detta. Är rädd för min egen, barnens och även hundarnas skull.
Jag vet ju inte om hunden är aggressiv eller inte. Man ska för bövelen inte vara rädd att bli attackerad av en lös hund när man är ute och går med sina hundar.

Nä nu ska jag göra mig iordning och sen bort till en av mina favvobruttor och snacka lite skit.

Kram på er

1 kommentar:

  1. Bra att du krigar för det här! Det är så dåligt att ägarna inte sköter sin hund. Obehagligt att gå ut när den kan komma stormande!
    Hur gick det, fick du tag i någon?
    /K

    SvaraRadera

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...