onsdag 25 mars 2009

Lycka kan inte köpas...

Jag läste på aftonbladet att en repoter ska leva på socialbidrag 1 månad. Blir så arg när jag läser det. Hur många är det inte här i Sverige som är "fattiga"?
Hon har 2910 kr kvar att leva på efter att räkningar och hyra är betalda. Alltså 97 kr/dag. På ett sätt kan jag förstå det hon gör, för att visa hur en del faktiskt lever. Nu har jag inte läst hela bloggen men jag antar att hon lever själv. Men om man är 2 st eller till och med har barn är det inte lätt.

Eftersom jag inte tycker om att prata pengar, klaga över att ha dålig ekonomi, tänker jag bara säga att vi lever på mindre pengar per dag/vecka/månad än vad hon gör. Då är vi 2 st vuxna, 2 barn varannan helg, 2 hundar och 2 katter. Visst jag mår dålig över det, att ständigt oroa sig är inge vidare. Men så en natt när jag inte kunde sova pga att jag oroade mig för räkningar insåg jag att det bästa i livet faktiskt är gratis.

När vi är fokuserade på hur dålig ekonomi man har blir man lätt blind, man ser inte att det mycket är gratis här i livet. Kärlek, naturen, vänskap osv. Tänk hur en förälskelse och vetskapen om att man är älskad får en att må bra. Tänk hur en långpromenad i solskenet kan få en att må så himla bra, andas in den friska luften, känna hur den fyller lungorna och hur mycket piggare och gladare man blir. Omgiven av goda vänner, skratta och inse att man är omtyckt för den man är, trots att man är fattig. Hade man varit rik hade man nog varit paranoid och trott att de bara är vän med mig bara för att jag har en massa pengar. Men nu vet jag, att de gillar mig för den jag är.
Nä glöm alla sorger och besvär, omge dig av dina underbara vänner, njut av att vara omtyckt, kryp ner i din älskades famn och känn hur kärleken flödar mellan er. Inse att just du är älskad för den du är, du är unik. Kommer orostankarna, ge dig ut på en långpromenad i vår vackra natur, njut av allt det vackra, lyssna till fåglarnas underbara sång, känn hur lugnet sakta sänker sig över dig och le. Le över att du har möjligheten att njuta av allt det vackra i naturen.
För när du är lycklig, spelar det ingen roll om du är fattig eller rik. För lycka kan inte köpas utav pengar. Du blir inte rik av att omge dig av materiella saker. Du blir rik av emotionella saker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...