söndag 25 januari 2009

Snö, snö och mörka energier

När jag vaknade imorse vräkte snön fortfarande ner, men det hade i allafall slutat blåst. Vi skottade lite igår kväll, hjälpte grannarna lös med lastbilen, de ska flytta, tråkigt tycker vi för de har varit toppen grannar och det kommer bli svårt för de nya att bräcka det. Mäklaren kommer till dem imorgon. Vi köpte vårat hus 2004 och sen dess har vi fått nya grannar i genomsnitt vart 1.3:e år. Mamma har börjat fundera på vad vi gör som "skrämmer" iväg folket hela tiden. Pratade med en annan granne för något år sedan och hon berättade att det är sällan som någon bott kvar i huset under en längre period. Hmm det får en att börja fundera. För lite mer en 1 år sen var jag tillsammans med kompisen K och hennes mamma och healade oss. Vi kom in på vårat hus och healaren började berätta om att vi har mörka energier i källaren. Hon visste dock inte om det var bundet till huset eller marken. Tomte vi bor på har en gång i tiden, runt 60-talet hört ihop med grannens tomt (det huset alla flyttar ifrån). Så vi har samma adress som dem. Så nu börjar jag bli mer och mer säker på att det är markbundet. För jag har svårt att vara nere i källare, får tryck över bröstet, svårt att andas och mår illa. Diezel vägrar gå ner i källaren. Nu är inte jag en jätte bra "renare", kan kännas fridfullt efter en rening av källaren, men efter ett tag blir allt till det värre.

I allafall, det vi hade skottat igår, ja det märktes dock inte imorse. När jag skulle ut med Boss vid 7-tiden fick jag inte upp dörren helt pga av snön. Den fina gången som igår var skottad, ja den var helt översnöad. Tankarna gick till mamma och hennes väninna som var uppe i Fäboden, hur ska de komma ner där ifrån? Efter att jag och Boss kommit in kröp vi ner i sängen igen. Någon timme senare fick jag ett mess från mamma som undrade om jag kunde få tag i mannen som plogar upp till fäboden. Efter mycket rundringningar så får jag till slut tag på mannen som tyvärr inte skulle få tid att ploga upp dit förrens imorgon. Ringde upp mamma och hon skulle försöka få tag i en hon känner som också har stuga där uppe om han kunde komma upp med sin stora pick-up och hjälpa dem ner. Det tog dem 3 h att komma 8 km. Mamma hade kanat på snön med bilen en bra bit där det lutade som mest neråt. Sen när det hade planat ut så skulle hon börja köra framåt så grävde bilen ner sig och de fastnade. De var 4 st som försökte gräva upp bilen men den satt fastkilad i snön. Efter ett tag kom det två unga killar som var på väg ut på jakt och tillsammans lyckades de få lös bilen, men då körde pick-upen fast. Så till slut åkte mannen som skulle hjälpa dem hem och hämtade traktor. De hade mellan 4-5 dm snö där uppe. Förstår inte hur hon jämt ska lyckas med att bli insnöad där uppe. Likadant var det i fjol, då det kom så mycket snö den 17:e Maj. Haha då fick han också komma och rädda dem, dagen efter. Mamma sa till honom idag att det var sista gången han behövde leka hjälte, för nu skulle hon inte sätta sin fot på fäboden förens till våren. Han svarade: Vad spelar det för roll? Du blir ju insnöad då med! Haha!!

Simons bästa kompis O var här idag och åt tårta, mat och lekte. Så himla kul att se dem leka och speciellt lyssna på deras diskutioner. Så himla söta. Men som alltid när det är som roligast kommer en vuxen ( i det här fallet jag & sambon) och säger att nu måste vi åka iväg. Det var under protester som barnen klädde på sig ytterkläderna. Vi körde hem O till hans mamma och sen åkte vi in till Orsa, Linus hade hockeyträning och efter det åkte vi till deras farmor och farfar så Linus fick duscha. Sen skulle de hem till sin mamma.

Väl hemma så klädde vi på oss lite varmare kläder och tog en promenad med hundarna. Har suttit och lagt in räkn i excel och försökt styrt upp ekomonin osv. Men jag vet inte hur jag gör, för när jag räknde första gången så skulle vi få 1500 kr kvar, men sen så kom jag på att jag glömt fordonsskatten och nästa gång jag räknade skulle vi ligga minus. Men nu när jag räknat tredje gången skulle jag få över 3000 kr. Blir knäpp på mig själv. Ska sätta mig och räkna om det imorgon. Och förhoppningsvis blir summan densamma som 3:e gången jag räknade. Jaja men det är ett problem för imorgondagen.

Nä nu ska jag försöka sova

1 kommentar:

  1. OJ vad du skriver!!! ;-P
    Intressant med det markbundna... Men lite otäckt samtidigt. Vi borde göra en riktig genomrensning där nån gång...
    Otroligt att ni orkar bo kvar där om det är som du tror?!
    Hoppas ni får 3000 var i plånboken i allafall!
    Kram!

    SvaraRadera

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...