onsdag 14 januari 2009

Värk

I natt lyckades jag inte sova ordentligt. Sov till och från, vaknade efter en stund och hade svårt att somna om. Var ut med ena hunden strax innan 06 imorse. Gick och la mig sen när jag kom in och sov hela 3 timmar. Vaknade strax efter kl 9 och gick upp, värken gjorde det omöjligt att ligga kvar.
Tog det lugnt, åt frukost och slötittade på tvn.
På eftermiddag åkte vi ut med hundarna, började mindre bra med att Boss, yngsta hunden drog iväg. Vi började springa från andra hållet, tills jag vände mig om och insåg att det inte funkade då han stod och åt på nåt. Hans favoritstunder på dagen måste vara måltiderna. I allafall så funkade det inte att springa ifrån honom denna gången. Vände på klacken och sprang till honom och upptäckte att han åt på fisk & kött som någon människa har slängt ut. Min första tanke var att någon lagt ut åtel. Man har hört mycket om att det åtel folk lägger ut oftast är dränkta i glykol för att ta död på diverse rovdjur. Så gissa om tankarna for runt i skallen, tänk om "lillen" blivit förgiftad osv... ja ni kan ju tänka er. Jag kopplade Boss tills vi kommit en bit därifrån och efter en bit fick han återigen springa lös. Efter att ha kommit en bit inser vi att det börjar bli för halt och bestämmer oss för att vända så att hundarna inte ska halka och strecka sig. Kallar in hundarna och när jag ska till och koppla Boss så halkar jag och åker i backen så det smäller om det. Blir liggandes en stund för att andan slogs ur mig. Diez och Boss kommer fram och slickar mig i ansiktet. Reser mig sakta för att inte halka igen. Värker i baken, nacke och huvud. Glad att jag inte tog emot mig med händerna utan med armbågarna. Haltar tillbaks till bilen. Vi bestämmer oss för att ta en promenad på en annan plats där det är mindre halt.
Väl hemma när jag börjar slappna av blir värken värre och jag börjar må illa. Tar en värktablett och lägger mig ner i soffan för att ta det lugnt. Pratade lite med grannen som berättade att en varg sprungit inne i byn härom natten och fått igång varenda hundgård här i Färnäs. Varför kan inte jag få se en varg, det verkar ju finnas gott om dem.
Senare på kvällen tar jag en långpromenad med hundarna tillsammans med en kompis. Tänkte att det kan ju inte skada, det är säkert bara mjukdelsskador och då är det bra att röra på sig. Efter att ha gått ca 1 timme känner jag mig bättre i svanken men illamåendet är värre och nacken värker mer än vanligt. Bestämmer mig för att avsluta promenaden tidigare än vad vi hade tänkt och åker hem. Just nu känner jag mig som en 90-årig dam som saknar sin rullator. Var nog inte så bra med en promenad iallafall. Ska ju jobba imorgon. Mår illa och klarar inte av att vrida nacken, det sprakar när jag vrider den.

Är rädd för att ha skadat nacken ännu mer. För er som inte vet så var jag med i en trafikolycka för 5 1/2 år sedan. Var på väg till jobbet då jag fick sladd på bilen och för att göra en lång historia kort körde jag ner en tall av mindre storlek innan jag stannade i nästa tall. Det hela slutade med ambulans och övernattning på akuten. Efter det förändrades mitt liv och har kämpat mig tillbaks till att kunna jobba 50%. Mitt mål är att kunna jobba heltid. När det kommer ske vet jag inte, tar små steg och sätter upp delmål för att inte riskera att halka bakåt.
Så jag hoppas verkligen inte att whiplashskadan blir värre nu. Hoppas verkligen att värken nu bara beror på mjukdelskada och att det gått över om nån dag. Vet inte om jag klarar av mer värk än jag redan har.

Nä nu ska jag försöka sova...
Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Klottra gärna ner några rader så blir jag så glad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...